Menneskerettigheter  – vår holdning

Vårt løfte om å respektere menneskerettighetene

Som en internasjonal aktiv familiebedrift er vi bevisst på vårt ansvar overfor våre ansatte, miljøet og samfunnet. Vi er derfor opptatt av å overholde sosiale standarder, styrke menneskerettighetene og forebygge brudd på menneskerettighetene.

I 125 år har Miele vært forbundet med hvitevarer og husholdningsmaskiner av høy kvalitet og anses som selve symbolet på pålitelige produkter med lang levetid. Respektfull og ansvarlig behandling av både medarbeidere og leverandører er en del av selskapets ufravikelige verdier. I Miele er hensynet til menneskerettighetene en selvfølge - og en viktig del av bedriftskulturen.

Implementering av SA8000 og Code of Conduct over mange år

Miele krever også at leverandørene overholder sosiale kriterier. Alle Mieles leverandører over hele verden må forplikte seg til å overholde de ovennevnte kriteriene i sin egen organisasjon i henhold til den internasjonalt anerkjente sosiale standarden SA8000, og de må også kontrollere at deres egne leverandører overholder dem. I tillegg er prinsippene og kravene i Code of Conduct for leverandører en integrert del av forretningsforholdet mellom Miele og leverandørene. Leverandørene forplikter seg til å overholde de nærmere beskrevne prinsippene for menneske- og arbeidstakerrettigheter, miljøvern, etisk forretningspraksis og bedriftsintegritet, ansvarlige leverandørkjeder og aktsomhetsvurderinger som minimumsstandarder. De er også forpliktet til å sikre at disse prinsippene og kravene også gjelder for leverandører som ligger lenger opp i leverandørkjeden.

Riskoanalyse

Med hensyn til leverandører, overvåker og tilpasser Miele regelmessig sin prosess for risikoanalyse, som har vært etablert i flere år. Her evalueres direkte leverandører med hensyn til mulig risiko på grunnlag av eksterne risikovurderinger og ytterligere informasjon som er tilgjengelig i selskapet (inkludert konkret innsikt og erfaring), og de inndeles i risikokategorier. Denne prioriteringen danner grunnlaget for Mieles målrettede og forebyggende risiko- og tiltakshåndtering. Avhengig av leverandørens risikoklassifisering resulterer dette i en rekke ulike tiltak - inkludert årlige inspeksjoner på stedet for å kontrollere at de nødvendige kriteriene og minstekravene overholdes.

Når det gjelder prosessene, utføres og dokumenteres risikoanalysen regelmessig av Miele - minst én gang i året. I tillegg gjennomføres det en ad hoc-risikoanalyse når Mieles risikovurdering krever det, eller når det er umiddelbar bekymring for brudd på gjeldende forpliktelser, også hos indirekte leverandører. Hvis det, til tross for nødvendige forholdsregler, er grunn til å tro at Mieles forretningsvirksomhet kan ha negative konsekvenser for menneskerettighetene, kan Miele bruke den etablerte opptrappingsprosessen til å analysere, endre og/eller korrigere atferd, noe som i ytterste konsekvens kan omfatte brudd med forretningsforbindelser.

Prosedyre for klagesaker

Miele oppfordrer sine ansatte til å rapportere mulige brudd på retningslinjer for menneskerettigheter via eksisterende klagekanaler eller prosesser for konfliktløsning. Disse inkluderer lokal ledelse, relevante HR-avdelinger og compliance hotline. Våre samarbeidspartnere og tredjeparter har ulike kanaler på www.miele.com der de kan rapportere mulige brudd på denne erklæringen om menneskerettigheter, blant annet via en ombudsmann.

Ansvarsområde

Det overordnede ansvaret for implementeringen av disse retningslinjene ligger hos Mieles hovedstyre, som består av seks personer. Ansvaret for å ivareta menneskerettighetene ligger hos ledelsen i de ulike funksjonene og avdelingene i Miele-konsernet med hensyn til individuelle oppgaver og ansvarsområder. Dette sikrer at hver enkelt enhet i selskapet har et klart forhold til sitt eget ansvar for å overholde menneskerettighetene og den daglige gjennomføringen av tiltak, både innenfor sitt eget forretningsområde og i leverandørkjeden. Den overordnede koordineringen og styringen ivaretas av en sentral arbeidsgruppe – som ledes av Sustainability & Regulatory Affairs og Legal & Compliance.

Mieles konsernledelse