Bærekraft hos Miele

Immer Besser:
for planeten, vårt eneste hjem

Derfor er bærekraft viktig for oss

Planeten vår gjennomgår dyptgripende endringer – som vi så vidt har begynt å merke konsekvensene av.

Vi har alle et ansvar for å gjøre alt vi kan for å sikre en bedre og mer bærekraftig fremtid – fra de største multinasjonale selskapene til den minste familie. «Immer Besser» står for vår overbevisning om at alt vi gjør kan gjøres enda bedre.

Det motiverer oss hele tiden til å utvikle bedre og smartere produkter, slik at husholdningene og selskapene som benytter dem, blir mer bærekraftige – fra én generasjon til neste.

På denne siden kan du lese mer om hva vi gjør på veien mot en bedre fremtid.

Våre mål for fremtiden

Det å redde vårt felles hjem er et kappløp mot tiden. Derfor jobber vi ustanselig med å utvikle våre ambisiøse mål og utvider vårt engasjement kontinuerlig. Med dette løftet ønsker vi å fortsette på den veien vi har slått inn på:

Realisering av bærekraft på alle nivåer

Vi jobber kontinuerlig med å gjøre bærekraft til en avgjørende bestanddel i alle faser av produktets livssyklus – i hele verdikjeden og fremfor alt i fasen hvor produktet benyttes av våre kunder.

Produktfremstilling som ikke etterlater noen spor

Vi ønsker å utvikle de beste produktene og tjenestene, med minst mulig miljøpåvirkning – og med en målsetning om å gjøre dem helt CO₂-nøytrale.

Vi gir gamle produkter et nytt liv for å redusere avfallsmengden

Vårt mål er å etablere en sirkulær verdikjede med nullutslipp av klimagasser, og hvor alle materialer som benyttes i våre produkter etter avsluttet livssyklus, vender tilbake til det samme kretsløpet.

 

Mer om Mieles bærekraftsengasjement finner du i vår aktuelle bærekraftsrapport.

Visste du at ...?

For oss er bærekraft en reise. Vi anser det som en pådriver for å bevege Miele i riktig retning. I alle våre prosjekter og initiativ jobber vi kontinuerlig for bærekraftige innovasjoner som vil bety noe for verden.

Miele setter opp smarte serviceruter

Miele jobber daglig med å optimalisere rutene til servicebilene slik at antall kjørte kilometer og utslippene reduseres.

Miele hjelper McDonalds med innovative vaskeriløsninger

Miele hjelper den ledende, globale hurtigmatkjeden McDonalds med fettgjenvinning som deretter brukes i  produksjonen av biodrivstoff, samtidig som det reduserer fettmengden som havner i avløpssystemet.

  

  

Erfaringer fra Australia

Vi deler samme hjem, vår planet og ansvaret for å ta vare på den. Vi reiste til Australia for å hente inspirasjon og få førstehåndsinformasjon om hvordan håndverkere, produsenter og nærmiljø jobber mot en bærekraftig fremtid. Som en del av reisen for å bli mer bærekraftige, utfordret vi oss selv til å spille inn på den mest bærekraftige måten. Vår innsats ble belønnet med Green Seal av the Environmental Media Association.

Episode 1: MD Knives

Gjenstander produsert av høy kvalitet varer evig. I første episode av Erfaringer fra Australia snakker vi med Mathieu Dechamps, eieren av MD Knives og nå bosatt i Dandenong Ranges i Melbourne. Han lager kniver for hånd ved å bruke tømmer hugget på bærekraftig vis.

Episode 2: Flinders Island

Å ikke etterlate seg et fotavtrykk betyr å belaste miljøet minst mulig.  I denne episoden av Erfaringer fra Australia møter vi samfunnet Flinders Island, Tasmania. De har brukt livet på å pleie det uberørte området og dets omgivelser og forsøke å bevare dets naturlige skjønnhet for fremtidige generasjoner. 

Episode 3: Seven Seasons

Jo mer etisk maten er produsert, desto bedre smaker den. I denne episoden av Erfaringer fra Australia, hører vi om urbefolkningssamfunnene i Northern Territories. Her forteller Daniel Motlop fra Seven Seasons om etiske ingredienser fra grønn maur som brukes i gin.

Episode 4: Cullen Wines

Bærekraft er en reise og en langsiktig forpliktelse. Siste episode av Erfaringer fra Australia forteller historien om Cullen Wines' vineyard. Eierne tok i bruk et holistisk og bærekraftig jordbruk for å skape en sunn levende jord som bidrar til å gi næring til vinrankene i årene som kommer. 

En bærekraftig produksjon

I Miele har vi dedikert oss til å hele tiden forbedre oss i alt vi gjør. Det var derfor vi valgte å spille inn Erfaringer fra Australia mest mulig bærekraftig. For forbedringer i energieffektivitet og avfallshåndtering ble produksjonen tildelt Green Seal av the Environmental Media Association. Se hele historien om å lage en bærekraftig produksjon og lær mer. 

Grønne prosjekter

Kampen om å redde planeten vår blir stadig mer intensiv. Det samme gjelder vårt engasjement for å nå våre mål. Men, det er ikke noe vi kan gjøre alene. Her kan du se noen prosjekter hvor vi samarbeider med andre for å takle klimakrisen.

Støtte forskning innen energieffektivitet

Fremtidens hus kombinerer innovasjon, design og energieffektivitet. I «MIMO» (minimal input, maximum output)-prosjektet, som ble presentert under den internasjonale konkurransen for bærekraftig levesett, Solar Decathlon, utviklet vi i samarbeid et innovativt varmepumpesystem som bruker varme som genereres fra kjøkkenprodukter til varme eller kjølige hjem. I løpet av konkurransen ble systemet installert i en bygning slik at det kunne testes og måles under normale forhold for første gang.

Det bærekraftige Miele-huset

Joost Bakker er en av de ledende bærekraftsekspertene i Australia og har utviklet «Greenhouse-Future Food System» i samarbeid med Miele. Huset med to soverom er et selvforsynt, lukket kretsløp som i tillegg til å være et hjem, forsyner beboerne med energi og matvarer. Hvert av Miele-produktene i huset er testet grundig for å finne ut om de oppfyller de høyeste kravene til energibesparelser og effektivitet.

Image credits: Earl Carter

København blir grønn

Som standardleverandør er Miele en sentral bidragsyter til byggingen av Danmarks første «Green City». Vi leverer omlag 15 000 husholdningsprodukter til prosjektet i en ny bydel som er i ferd med å ta form i København.

Biepark

Miele støtter ulike medarbeidertiltak for vern av bier. Dette får åkrene rundt enkelte av filialene våre til å summe – noe som påvirker økosystemet rundt fabrikkene våre på en positiv måte.

Bruk av «grønt stål»

I et pilotprosjekt vil Miele benytte «grønt stål» fra sin partner Salzgitter AG. Bruken av dette materialet vil redusere CO₂-utslippene med over 66 prosent under produksjonsprosessen: Takket være bruken av klimavennlige energikilder og gjenbruk av skrotet stål. Med denne omstillingen bidrar Miele til ytterligere å redusere utslippene fra solgte varer og tjenester.

Sammen kan vi utrette noe positivt

Små endringer i hverdagen kan gjøre en stor forskjell for planeten vår. Her har du fem triks som kan hjelpe deg med å bruke dine Miele-produkter mer effektivt og sørge for at bærekraft starter i hjemmet. 

Gi kjøleskapet mer plass

Et kjøleskap som er for fullt, kjøler ikke like effektivt og bruker mer strøm, så la det alltid være litt ekstra plass.

Bruk vaskemidler med omhu

Sparsommelig dosering av rengjøringsprodukter bidrar til å verne om miljøet. Med TwinDos' automatiske doseringssystem – er doseringen enda enklere og du kan spare opptil 30 % av vaskemiddelet*. 

* sammenlignet med manuell dosering

Vask enkeltplagg miljøvennlig med Miele

For å spare vann og strøm bør du fylle vaskemaskinen maksimalt av det tekstiltypen tillater. Mieles SingleWash-funksjon bidrar til ressursbesparelser også ved vask av enkeltplagg.

  

  

Sirkulær økonomi

Vår planet har kun begrensede ressurser. Det betyr at vi ikke lenger bare kan bruke og kaste produkter. I stedet må vi gå over til et langt mer sirkulært system, hvor vi sørger for at produktene får bedre holdbarhet, kan repareres ved behov, samt at deler og materialer kan gjenvinnes og resirkuleres for å unngå avfall. Alt dette bidrar til å redusere vårt økologiske fotavtrykk.

Laget for å holde lengre

Miele tester de fleste av sine husholdningsprodukter for en brukstid på 20 år. Dersom du er interessert i å vite hvilke produkter som testes, kan du besøke vår nettside for å lese mer.

CO₂-nøytral ved alle filialer

Miele har forpliktet seg til å etterkomme initiativet «Science Based Targets» (SBTi) og er klimanøytral ved alle filialer (Scope 1&2). En viktig milepæl på denne veien: Vi reduserer utslippene i bruksfasen til våre produkter (Scope 3.11) med 15 prosent fra 2019 til 2030 – for disse utgjør nemlig den største andelen av vårt samlede CO₂-fotavtrykk.

Din reparasjonsrett

På vårt sentrallager oppbevares permanent over 70 000 originale reservedeler fra Miele. På den måten er reservedeler tilgjengelige i inntil 15 år, og minst 10 år etter at serien er utgått.

«Immer Besser» betyr å alltid bry seg

Som familieselskap tror vi at fremtiden må være bærekraftig – og at vårt ansvar ikke slutter ved fabrikkportene. Derfor jobber vi for at alt vi gjør utformes på en mer bærekraftig måte, og vi hjelper andre med å gjøre det samme. For utfordringene som vår klode står overfor, kan bare løses i fellesskap.

Vi tar bærekraft på alvor

Over 50 % av vårt forsknings- og utviklingsbudsjett går til utvikling av mer bærekraftige produkter og tjenester. Flesteparten av Mieles vaskemaskiner som ble solgt i 2020, hadde den høyeste effektivitetsklassen på markedet.

Kvalitet betyr lang levetid

Helt siden selskapet ble grunnlagt har kjernen i vår produktfilosofi vært å fremstille kvalitetsprodukter som har lang levetid, med materialer av høy kvalitet og avanserte produksjonsmetoder. Har du et produkt med lang levetid fra Miele, kan du altså være sikker på at forbruket ditt reduseres.


En pålitelig partner

Vi har over 21 000 ansatte og har gjort det til vår oppgave å være en pålitelig partner både for industri og samfunn.

Mieles bærekraftsrapport

Den nye bærekraftsrapporten fra Miele er tilgjengelig for nedlasting. Der bekrefter Miele sin støtte til FNs mål for bærekraftig utvikling (SDG), og togradersmålet for internasjonal klimapolitikk. I likhet med tidligere rapporter følger også denne utgaven retningslinjene til Global Reporting Initiative (GRI).*

2021 Bærekraftsrapport

  

2019 Bærekraftsrapport

  

Kontakt

Har du spørsmål til denne siden, kan du kontakte Mieles medie- og PR-avdeling.: sustainability@miele.com

To top of page