En rolig innsjø med skog i bakgrunnen

Bærekraft er en del av vårt DNA

Bloggartikkel
Siden selskapet ble grunnlagt, har bærekraft vært kjernen i Mieles produktfilosofi. Oppdag vår vei til en mer bærekraftig fremtid.
Del denne siden
Vellykket
Lenken ble kopiert
Historisk bilde av en kvinne i husets eget vaskeri

Miele ble grunnlagt i 1899 som en bedrift som fremstilte melkeseparatorer. I årene etter 1900 produserte vi den første vaskemaskinen med en pendelfunksjon, som gjorde det betydelig enklere å vaske tøyet. I 1910 fulgte så den første vaskemaskinen med egen elektrisk motor – en utvikling som dannet grunnlaget for dagens Miele-produkter. Selv om mye har forandret seg siden den gang – det være seg teknikken, firmaets størrelse eller vår planet – er det noe som forblir uendret: Vårt motto «Immer Besser». Som familieselskap jobber vi alltid for å skape holdbare produkter – og ønsker å bidra til en bærekraftig fremtid for alle gjennom en ansvarsbevisst bedriftsledelse.

Så tidlig som i 1916 startet vi produksjonen av vaskemaskiner av høy kvalitet. Allerede den gang var vi så overbeviste av kvaliteten og den lange levetiden til våre produkter, at vi tilbød våre kunder en 10-årsgaranti på forespørsel. I 1925 utviklet vi en vaskemaskin med stor kapasitet for vaskerianlegg i hoteller, restauranter og sykehus, noe som senere banet vei for produksjonen av våre legendariske Smågiganter i 1977. 

En øy sett ovenfra, med vann, strand og trær.

Vår innovasjonsreise og jakten på løsninger som alltid er bedre fortsatte gjennom det forrige århundret, og er beviset på den lange holdbarheten til våre produkter. Miele etablerte seg som et pålitelig varemerke for bedriftssektoren, hvor bærekraft spiller en sentral rolle. Våre første miljømål ble formelt satt på papir i 1990. Siden den gang har vi utarbeidet jevnlige rapporter om våre fremskritt, og publiserer annethvert år vår bærekraftsrapport.

I 2004 sluttet Miele seg til FNs Global Compact-nettverk. De globale klimaendringene har kommet stadig mer i forgrunnen av vår bevissthet, og nettverket som ble grunnlagt ved årtusenskiftet er det største og viktigste initiativet i verden for bærekraftig og ansvarsbevisst bedriftsledelse. Dette medlemskapet har også gitt vårt bærekraftsprogram en ny giv.

Vår innsats for en bærekraftig fremtid og for vår leveregel «Immer Besser» har allerede sikret oss bærekraftspriser. Vårt fokus på den lange holdbarheten til våre produkter gjenspeiles fremfor alt i våre produkter for profesjonell bruk, og har preget våre forventninger til produktkvalitet helt siden de første årene etter grunnleggelsen. Påliteligheten til våre produkter har alltid blitt kontrollert gjennom svært strenge tester, for å sikre en produksjon av produkter med ekstra lang levetid. Derfor er våre friskvannsoppvaskmaskiner eksempelvis utviklet for en holdbarhet på 28 000 programsykluser. Ved å vektlegge lang holdbarhet helt fra begynnelsen av, hjelper vi våre kunder med å nå sine bærekraftsmål – både nå og i fremtiden.

En kvinne står foran et drivhus mens hun holder et nettbrett

Takket være utallige innovasjoner har våre produkter i løpet av årene utmerket seg med en markant høyere effektivitet enn vanlige teknologier. Våre ​tørketromler med varmepumpe trenger f.eks. 60 % mindre energi enn vanlige systemer. Andre innovasjoner og utviklinger har også ført til viktige samarbeid: I forbindelse med vårt eksklusive samarbeid med McDonald's støtter vi bedriften med innovative vaskeriløsninger, for at utfordringene i hverdagen skal kunne håndteres med bærekraftige løsninger. Derfor hjelper vi McDonald's med gjenvinning av fett. Ved hjelp av målrettede endringer av Mieles vaskemaskiner, som vasker ved lavere temperaturer, har vi redusert fettandelen som ellers ville havnet i avløpsvannet. Fettet som utvinnes, benyttes deretter til produksjon av biobrensel, og sørger dermed for et bærekraftig kretsløp. Og det er ikke alt: McDonald's drar dessuten nytte av et lavere vannforbruk og lengre levetid med de nye produktene.

Hvor står via altså i 2022 med hensyn til bærekraft, og hvor går reisen videre? I forbindelse med Science Based Targets Initiative (SBTi) har vi satt oss flere ambisiøse klimamål. Takket være reduksjonen av våre direkte og indirekte CO2-utslipp er alle Mieles avdelinger nå CO2-nøytrale1 – en målsetning som vi ønsker å oppnå også for hele livssyklusen til produktene våre. Og vårt engasjement tar på ingen måte slutt med det ...

Vi kommer til å fortsette å engasjere oss fullt og helt for å beskytte planeten vår. Takket være våre innovasjoner, våre løfter og våre direkte tiltak, forplikter vi oss til å oppnå en bærekraftig fremtid for kommende generasjoner.

Klikk her for å finne ut mer om Mieles historie. Mer informasjon om emnet bærekraft finner du i vår aktuelle bærekraftsrapport.

Slik kan du ta kontakt med oss

Har du spørsmål, eller trenger du mer informasjon om produktene våre? Ta kontakt med oss. Vi står alltid til din disposisjon, besvarer gjerne dine spørsmål og forsøker å etterkomme dine ønsker.

  1. 1.
    basert på Scope 1 & 2