Pressemelding 07/2013

5. august 2013
Dag Steenfeldt-Foss

Nordmenn liker merkevaren Miele bedre og kjøper flere Miele-produkter enn nærmest alle andre. Dette bidro til nok et rekordår for Miele Norge i fjor. Nå står selskapet foran sin største lansering noensinne, og håper denne skal bidra til fortsatt sterk utvikling.

 

Miele er en global leverandør av hvitevarer i øvre kvalitetssjikt. I Norge selges det for tiden flere Miele-produkter per innbygger enn i nesten alle land. Bare sveitsere og østerrikere handler mer.

Omsetningsvekst
Mieles norske virksomhet omsatte for 710 millioner kroner i fjor. Dette er selskapets høyeste omsetning i Norge noensinne og åtte prosent mer enn året før. Resultatet før skatt ble 33 millioner, en økning på to millioner fra året før.  

- Nordmenns betalingsevne og kvalitetsbevissthet er hovedgrunnen til at omsetningen økte også i fjor. Dessuten står merkevaren vår spesielt sterkt i Norge, sier adm. dir. Dag Steenfeldt-Foss i Miele AS.

Han viser til en global merkevareundersøkelse som Ipsos gjennomførte for Miele i fjor blant 1000 respondenter i de enkelte landene. Undersøkelsen viste at Miele har en sterk merkevare på verdensbasis og at den står spesielt sterkt i Norge. Miele er ikke bare det varemerket flest nordmenn nevner først når de bes å oppgi hvitevareprodusenter. Det er også det hvitevaremerket desidert flest ønsker seg. Fem ganger så mange har Miele som førsteønske enn neste produsent på listen.

Største lansering noensinne
I disse dager lanserer Miele innbyggingsserien Generasjon 6000, den mest omfattende lanseringen i selskapets 114 år lange historie. Serien består av alt fra stekeovner, kombidampere, kaffemaskiner og mikrobølgeovner til koketopper og ventilatorer i en rekke ulike varianter, størrelser og prisklasser. Den kommer i to designlinjer og har en rekke innovasjoner.

- Eksempelvis kan du med den nye berøringsløsningen M Touch betjene produktene som en smarttelefon eller et nettbrett. Vi har store forhåpninger til Generasjon 6000 og håper serien vil bidra til at 2013 også blir et godt år for Miele, sier Steenfeldt-Foss.

Vokste inn i nytt hovedkontor
Den gode utviklingen i Norge er en av grunnene til at Miele i fjor flyttet inn i et nytt, egeneid hovedkontor i Nesbruveien i Asker. Byggets totalareal er 6500 kvm og består av kontorer for cirka 75 av de vel 120 ansatte, serviceverksted og reservedelslager, i tillegg til et nesten 1 000 kvm stort showroom for publikum og forhandlere.

Bildet: Administrerende direktør Dag Steenfeldt-Foss i Miele AS (Norge).


Om Miele
Miele er en tysk kvalitetsleverandør av hvitevarer til privat bruk samt profesjonelle produkter for vaskeri, oppvask og desinfeksjon. Selskapets motto har helt siden starten i 1899 vært ”Alltid Bedre”. Selskapet er verdens største familieforetak i sin bransje, og har kunder over så godt som hele verden. Konsernet har ca 16000 ansatte og omsatte for 3,04 milliarder Euro i fiskalåret 2011/2012. I Norge er selskapet representert ved Miele AS, som har ca 120 ansatte og en årsomsetning på 710 millioner NOK (2012). Mer informasjon på www.miele.no