Spis bær!

Ernæringstips Christian Jung/Adobe Stock

Spis bær!

De er stappfulle av vitaminer, mineraler, sporstoffer og fiber. De utallige sekundære fytokjemikaliene styrker immunsystemet vårt, reduserer kolesterolet, demper betennelse og bekjemper virus og bakterier.

Bringebær inneholder mineraler som jern, kalium, fosfor og magnesium, som er nødvendige for beindannelse. Fiberen pektin, som det også finnes en overflod av i bjørnebær, bidrar til å regulere fordøyelsen.

Solbær er også fulle av mineraler – jern, kalsium og kalium styrker ikke bare hjertet og blodomløpet, men også immunforsvaret, og bidrar til benvekst. Det høye innholdet deres av vitamin C og E hjelper oss med å konsentrere oss bedre. Og akkurat som blåbær, hjelper de også kroppene våre med å produsere blod.

Stikkelsbær inneholder store mengder vitamin C, kalium, kalsium, silikon og magnesium – noe som gir oss glansfullt hår og sterke negler. Jordbær har et høyt innhold av vitamin C og folsyre, som gjør dem til særlig gode tillegg til kostholdet for gravide kvinner og unge mødre. Og sist, men ikke minst: rødvinsdruer har spesielt høyt innhold av antioksidanter, som forhindrer arteriosklerose.

Sunt kosthold kan umulig smake bedre.